De kans is groot dat er blijvend een ambulance in Nunspeet blijft gestationeerd. Dat gaf leidinggevende Gerard Spronk van de ambulancediensten op de Noord Veluwe te kennen tijdens een werkbezoek onder leiding van lijsttrekker Edward van der Geest van Gemeentebelang aan de ambulancepost in Elburg. Momenteel staat er tijdelijk overdag een ambulance bij een vakantiebungalow in Nunspeet.
Er is straks een strategische plek voor een ambulance nodig op de Noord Veluwe zodra de huidige ambulancepost uit Ermelo verhuist naar Harderwijk. “Nunspeet lijkt daarvoor een goede plek”, zo gaf Spronk de delegatie van Gemeentebelang te kennen. De nieuwe post in Harderwijk komt dicht bij rijksweg A28 waardoor, zo verwacht Spronk, de aanrijtijden in het algemeen verbeteren. In Ermelo staan vier ambulances, in Elburg twee. Iedere morgen rond acht uur rijdt er een ambulance vanuit Ermelo naar Nunspeet. Deze dienst wordt rond vier uur, indien beschikbaar, overgenomen door een ambulance uit Elburg.
Verbetering van de aanrijtijden is, zo zegt Spronk, een belangrijk thema. De wettelijke aanrijtijd is bepaald op vijftien minuten. Spronk: “De meeste overschrijdingen vinden plaats tussen die vijftiende en de zestiende minuut. Daarom is iedere verbetering welkom.” Volgens hem verkort de toekomstige ambulancepost in Harderwijk de aanrijtijd al met anderhalve minuut.
Spronk: “Daarnaast is in de centrale in Apeldoorn een wijziging doorgevoerd. Dat houdt in dat direct na het telefoontje al een ambulance de weg wordt opgestuurd die desnoods kan worden teruggehaald. Het betekent wel dat de uitruktijd in de meeste gevallen is teruggebracht tot veertig seconden waar dit eerder één tot twee minuten in beslag nam. In januari zijn we hiermee begonnen, de resultaten zijn in februari al goed zichtbaar.”
Connexxion heeft getracht, zo gaf Spronk de aanwezige Gemeentebelangers te kennen, een standplaats dicht bij rijksweg A28 in ’t Harde te realiseren. Er was sprake van dat de ANWB het gebouw dicht bij de snelweg zou willen verlaten. Spronk: “Dat bleek achteraf niet het geval te zijn waardoor deze mogelijkheid voor ons verloren is gegaan.”
Het aanbrengen van steeds meer verkeersdrempels zit Spronk evenmin als een positieve ontwikkeling. De snelheid waarmee kan worden gereden wordt hierdoor afgeremd. “Maar het is vooral niet lekker voor de patiënten die in de ambulance worden vervoerd.” Afwaardering van snelheden op de wegen ziet hij ook als een gevaar voor het halen van de aanrijtijden. Al lang bestaan er plannen de snelheid te verlagen op onder meer de Elspeterweg tussen Nunspeet en Elspeet. “Dit levert vertraging op, de snelheid waarmee een ambulance mag rijden wordt mede bepaald door de maximum snelheid die geldt voor een weg.”
De meest geschikte locaties worden, zo meldde Spronk op een vraag van fractievoorzitter Henry Stulen van Gemeentebelang, bepaald door de RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Aan de hand daarvan worden door de landelijke politiek de standplaatsen bepaald. Eenmaal in de vier jaar vindt een herijking plaats of de standplaatsen op dezelfde locaties moeten worden gehandhaafd of dat verplaatsing voordelen heeft als het gaat om de aanrijtijden.
Voor Nunspeet is een verslechtering dat bij de reconstructie van de Zuiderzeestraatweg in Hierden het middengedeelte van zogenoemde ruggetjes is voorzien. “Het is hierdoor voor ambulances onmogelijk geworden op dit stukje weg in te halen. Hierdoor kan vertraging ontstaan in het vervoer van patiënten naar het ziekenhuis.” De aanschaf van extra ambulance is financieel nauwelijks verantwoord. Het gaat om minimaal vierhonderdduizend euro per ambulance.
Op een vraag van raadslid Julia Vriend gaf Spronk te kennis dat de in totaal zestig medewerkers van de ambulances ook op de Noord Veluwe met geweld worden bedreigd. Vaak gaat het om verbaal geweld. In enkele gevallen is aangifte gedaan door medewerkers van de ambulancedienst bij de politie en is proces-verbaal opgemaakt.