Minister Schultz wil volgend jaar veertien nieuwe verkeersborden introduceren. Die moeten leiden tot meer duidelijkheid in een aantal verkeerssituaties.
Er moeten onder meer borden komen die duidelijker aangeven waar tram- en busbanen liggen. En rijstroken waar alleen vrachtverkeer op mag rijden, worden in het nieuwe jaar anders aangeduid. Nu staan op die plekken nog algemene verkeersborden.
De minister wil met de nieuwe borden ook het aantal files achter landbouwvoertuigen verminderen. Bestuurders van trekkers worden verplicht om passeerstroken werkelijk te gebruiken. En die stroken mogen niet meer door automobilisten worden gebruikt als parkeerplaats.
De laatste keer dat er verkeersborden bij kwamen was in 2006. Toen waren het er acht.
Wildgroei
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil met de nieuwe borden “een wildgroei aan borden” tegengaan. Soms blijken wegbeheerders zelfbedachte borden neer te zetten, omdat de standaardborden in sommige situaties niet voldoen.
Die veelvormigheid gaat ten koste van de duidelijkheid, stelt Schultz. Ze doet de aanpassing op verzoek van een commissie die heeft gekeken hoe de verschillende verkeersborden langs de weg duidelijker kunnen.
Wegbeheerders hoeven van de minister niet op stel en sprong de bestaande borden te vervangen, omdat ze volgens haar “geen drastische verandering tot doel hebben”.
ANWB
De ANWB reageert verrast op de nieuwe borden. “Wij zijn niet geïnformeerd. Je zou toch verwachten dat wij betrokken zouden worden bij zo’n besluit. En dan hebben we het nog niet eens over het nut van deze nieuwe borden, want daar hebben we ook onze vraagtekens bij”, zegt een woordvoerder.