Harderwijk, de stad van de Aaltjesdagen, het Dolfinarium, van watersport en het LaLaLand Festival. Knooppunt voor bezoekers van pretpark Walibi, forenzen, scholieren en nog veel meer reizigers. Harderwijk krijgt een nieuw treinstation ter vervanging van het huidige stationsgebouw uit 1983. Vandaag werd daarvoor het bouwbord onthuld door vertegenwoordigers van gemeente Harderwijk, provincie Gelderland, NS en ProRail.
Station en meer
De vernieuwing wordt ook mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het omvat veel meer dan alleen het stationsgebouw. De hele stationsomgeving wordt vernieuwd, waarbij ook het aantal parkeerplaatsen op het P+R-terrein wordt uitgebreid. Busstation en fietsenstallingen worden vernieuwd. Maar de meest in het oog springende verandering is toch wel het nieuwe stationsgebied, waarin een stationsgebouw en onderdoorgang onder het spoor voor reizigers, fietsers en autoverkeer worden geïntegreerd.
Fietstunnel
Naast de werkzaamheden rond het station zelf, wordt ook een nieuwe onderdoorgang gebouwd even verderop, bij de Weisteeg. De twee nieuwe onderdoorgangen zorgen voor een betrouwbaarder verbinding voor zowel het wegverkeer en het treinverkeer. Oponthoud bij de overwegen daar is na oplevering van de onderdoorgangen verleden tijd. De kans op incidenten en storingen voor het treinverkeer eveneens. De overwegen zijn dan overbodig geworden en worden verwijderd.
Planning
De bouw start in 2015 en duurt tot eind 2016. Naar verwachting zijn het stationsgebouw en de verkeerstunnel in de tweede helft van 2016 klaar. Dan sluiten we de spoorwegovergang Stationslaan/Oranjelaan. De fietstunnel is waarschijnlijk in het najaar van 2015 af. Vanwege de werkzaamheden rijden er in de meivakantie, zomervakantie en kerstvakantie af en toe geen treinen. Reizigers worden hierover terzijnertijd nader geinformeerd.